Przygotowania do świąt – czyli marketing okolicznościowy.

22 listopad 2018
[ 4806 ] Wyświetleń artykułu
Autor: Marta

Przed okresem świątecznym firmy zasypują nas życzeniami z promocyjnymi ofertami. Jak wyróżnić markę wśród niekończącej się lawiny grafik z mikołajami i prezentami?

Okres przedświąteczny to czas kiedy każdy z nas „łatwiej” wydaje pieniądze. Dlatego warto przygotować firmę na gorący okres szału zakupowego.
Wysłanie do klientów maila ze zniżką świąteczną nie jest równoznaczne, z tym, że Twój produkt będzie sprzedawał się sam! Jednak istnieje wiele sposobów na wykorzystanie okresu zwiększonej sprzedaży.

To się opłaca!
Kampanie sezonowe to szansa na wyróżnienie się na tle zwykłych, oklepanych reklam. Dzięki chwytliwym hasłom masz szansę uzyskania lepszej klikalności. Cykliczne święta pozwalają na wykazanie się kreatywnością i zdobycie sympatii klienta, więc żal byłoby z nich nie skorzystać. Pamiętaj jednak, że natarczywe zalewanie klientów gotowymi życzeniami jest źle odbierane.

Główną zaletą kampanii sezonowych jest to, że dają konsumentom dodatkowy impuls do kupowania albo chociaż przeglądania Twojej oferty. Nawet nieco sztampowe hasła typu “przygotuj szafę na wiosnę” albo “zamów dziś, aby dotarło przez danym dniem” wciąż się sprawdzają i zachęcają do spontanicznych zakupów.

Odpowiedź na pytanie, dlaczego warto robić kampanie sezonowe, można streścić w dwóch najważniejszych argumentach. Po pierwsze, takie promocje dają się wykazać i pobudzają kreatywność samych twórców. Po drugie, trafiają na podatny grunt. Okazja to okazja – klient zawsze będzie chciał ją wykorzystać. Oferowanie rabatów i promocji niby zawsze działa, ale tak naprawdę najlepiej wychodzi wtedy, gdy jest powiązane z prowadzoną kampanią sezonową. Dlaczego? “Z okazji Dnia Matki dla wszystkich pięknych mam 25% zniżki na X” na pewno sprzeda się lepiej niż zwykłe “25% rabatu na X”.

Kiedy?

Przygotowanie do świąt rozpoczynamy już w listopadzie!
Pierwszą datą zakupowego szaleństwa jest CZARNY PIĄTEK, to pierwszy piątek po Dniu Dziękczynienia. W tym roku przypada on na dzień 23 listopada. Tradycja olbrzymich wyprzedaży w czarne piątki przyszła do nas z Zachodu i bardzo szybko wdarła się do świadomości konsumentów.  Wyprzedaże z okazji Black Friday uznawane są za największe wyprzedaże pojawiające się w sklepach czyli największe obniżki cen. W Polsce ten dzień, choć nie jest jeszcze tak popularny jak w krajach Ameryki Północnej, z każdym rokiem staje coraz bardziej znany. Wśród polskich konsumentów określany jest jako Black Friday Polska, ale i również po prostu jako Czarny Piątek.

„W 2015 roku, w porównaniu do 2014, liczba zapytań związanych z czarnym piątkiem wzrosła w Polsce aż o 200%, co przełożyło się na około pół miliona zapytań. Co ciekawe, frazy te często są łączone z nazwą konkretnego sklepu lub producenta.”
Adam Derkacz www.marketingdlaludzi.pl

Gdzie?

Marketing w mediach społecznościowych w porównaniu do kampanii telewizyjnej lub e-mail jest tani i skuteczny o ile dobrze go zaplanujesz.
W czołówce kanałów społecznościowych jest Facebook oraz Instagram gdzie koszty skutecznego promowania zaczynają się już od 77 złotych.
Oczywiście na dobrą kampanie wpływa wiele czynników jak określenie grupy docelowej czy harmonogram planowania postów. ( Możecie dowiedzieć się więcej sprawdzając nasz wpis: http://blog.olicom.com.pl/2016/11/kiedy-publikowac-posty-w-social-media/ )

Podaruj swoim klientom prezent od Twojej firmy!

Przygotuj swój świąteczny plan promocji.
Co możesz zrobić?
– dodaj charakterystyczne elementy z motywem świątecznym
– przygotuj posty okolicznościowe np. storyteling o przyjeździe św. Mikołaja do Twojej firmy, który zostawił prezenty w postaci bonów rabatowych bądź upominków dla stałych klientów
– pomóż Twojemu klientowi w wyborze prezentów dla bliskich pisząc post o najbardziej popularnych prezentach w zależności od branży w jakiej się specjalizujesz
– zaoferuj klientowi już gotowe spersonalizowane paczki prezentowe, które wystarczy kupić „Dla taty wędka”, „Dla mamy bransoletka”
– przygotuj różne pakiety promocji jak np. darmowa dostawa, 5% na akcesoria, 10% na daną usługę, kupując dwa produkty trzeci otrzymujesz za połowę ceny

Zobacz jak to robią inni:



Dobra reklama nie musi być oczywista.


Pamiętaj aby promocja była jasna i konkretna ale przede wszystkim czytelna!
Nie zamieszczaj wszystkich informacji na jednym miejscu.

Pamiętaj, że złożenie świątecznych życzeń zawsze będzie lepiej odbierane kiedy zrobisz to osobiście bądź telefonicznie!

Sprawdzonym pomysłem jest stworzenie promocyjnego kalendarza adwentowego.

Jeśli się dobrze zastanowić to idea kalendarza adwentowego jest niczym innym jak doskonałym działaniem promocyjnym, które buduje napięcie i skupia uwagę na najważniejszym wydarzeniu. Cały kalendarz to zapowiedź oczekiwanych świąt. Zaskoczeniem są poszczególne niespodzianki ukryte w kolejnych okienkach. Wszystko w wyjątkowej otoczce i z nieuniknionym ograniczeniem czasowym.

Wykorzystując te same pomysły leżące u podstaw idei kalendarza adwentowego masz szansę skupić uwagę klientów na swojej ofercie i skutecznie zachęcić do zakupu.

<iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/aI7e-4PND04″ frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen></iframe>

„W okresie świątecznym i przedświątecznym wszystko ma wyjątkowy charakter. Twoja oferta promocyjna również powinna do tego pasować. Na tę okazję warto przygotować „odświętne” usługi. Może to być zupełnie nowa, jednorazowa oferta, albo znane usługi, ale zaserwowane w odświętnej otoczce.”
– www.zyskownafirma.pl

W tym magicznym okresie nie zapomnij też wesprzeć akcji charytatywnych jak: https://www.szlachetnapaczka.pl/

Sprawdź co Polacy kupują w święta najczęściej dzięki analizie Allegro:
https://magazyn.allegro.pl/4460-wiemy-jak-polacy-obdarowuja-sie-na-swieta
Zobacz kampanie liderów w sprzedaży:

Świąteczne kampanie reklamowe 2014

Adnotacja:

Jak zrobić udaną promocję (nie tylko) świąteczną?

Storytelling w marketingu – dlaczego warto go robić

Święta 2016 w marketingu internetowym – poznaj najważniejsze trendy i zwiększ sprzedaż!

Dlaczego warto robić kampanie sezonowe?

 

by Marta

5 thoughts on “Przygotowania do świąt – czyli marketing okolicznościowy.

  1. Sylwia napisał(a):

    Elementem świątecznej startegii marketingowej będzie też przygotowanie strony sklepu internetowego na gorączkę zakupów. Bannery, landing page, osobne kategorie z propozycjami świątecznych prezentów, opcja „zapakuj jako prezent”… Jest tyle możliwości 🙂 Warto o nich pamiętać!

  2. Piotrek napisał(a):

    Warto w takie wydarzenia, którymi tętni cała Polska zwiększyć udział w działaniach marketingowych, gdyż to po prostu się opłaci. Sprzedaż w sezonie sięga na prawdę bardzo wysoko i nie ma się co oszukiwać, ale jeśli dobrze to zareklamujemy – konwersja powinna być ogromna 😉

  3. Olek napisał(a):

    Marketing okolicznościowy jest bardzo ważny dla każdej osoby, która prowadzi własny biznes 😉 Warto przygotować się do niego w odpowiedni sposób, gdyż to od tego rodzaju marketingu zależy w pewnym stopniu nasz sukces 😉 W końcu okres przedświąteczny lub innych wydarzeń w ciągu całego roku to okres wzmożonej sprzedaży, a wymaga on dobrego przygotowania 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Current day month ye@r *