Jakie kolory wybrać do kampanii reklamowej?

06 Listopad 2018
[Brak komentarzy] Dodaj Komentarz
[ 84 ] Wyświetleń artykułu
Autor: Marta Moderska

„Nie mam się w co ubrać!” – te słowa przynajmniej raz w swoim życiu, wypowiedziała każda kobieta, nie jeden mężczyzna o tym pomyślał. Jak to jest, że posiadamy w swoich garderobach, dwa takie same produkty ale o innych kolorach? Bluzkę w kolorze fioletowym, lubimy bardziej a taką samą, białą mniej? Kupujemy oczami. Barwa ma znaczenie!

Dlatego kolory w reklamie i marketingu mają niebagatelne znaczenie. Mają wpływ na nasze samopoczucie i humor, wpływają nawet na podejmowane przez nas decyzje. Doskonale wiedzą o tym eksperci od marketingu i reklamy, dopasowując do promowanego towaru/usługi nie tylko chwytliwe hasła czy nietuzinkową prezentację, lecz przede wszystkim uwzględniając takie kolory w marketingu, które najtrafniej oddadzą charakter sprzedawanego produktu.

Czy istnieje idealny przepis na połączenie kolorów w swojej kampanii? Nie!
Dzięki badaniom współczesnych psychologów oraz analityków możemy posiłkować się takimi faktami jak:

1. Kolory ciepłe szybciej przykuwają uwagę niż kolory zimne ma to znaczenie nie tylko przy ocenie estetycznej, lecz także przy poruszaniu się po stronach. W sieci znaleźć można mnóstwo przypadków, gdzie zmiana koloru przycisku Call To Action zwiększyła bądź zmniejszyła konwersję.

Zmiana koloru na żółty, niepasujący do kolorystyki vegasslotsonline.com poprawiła konwersję o blisko 30%!

2. Nie można stwierdzić, że istnieją dobre lub złe kolory, wszystkie mogą nam służyć, wzmacniając przekaz jeśli przy ich stosowaniu będziemy kierować się zasadą – harmonii.

3. Odpowiednie barwy poza wpływem emocjonalnym wywołują również określone reakcje fizyczne. Dobrym przykładem jest oświetlenie w kolorze czerwonym, w wyniku którego reakcje człowieka są o ponad 12% szybsze niż w przypadku światła innego koloru.

4. Każdy kolor ma swoje przypisane emocje i co ciekawe, różnią się one w zależności od szerokości geograficznej. Przykładowo, kolor biały w zachodniej kulturze kojarzy się z czystością i niewinnością, jednak w Azji – z pechem.

5. Statystyczny konsument potrzebuje tylko 90 sekund na podjęcie decyzji o kupnie towaru. Dlaczego „tylko” a nie „aż”?
Masz tylko minutę i trzydzieści sekund aby przedstawić produkt opisać jego zalety i wygląd ale nie możesz mówić pełnymi zdaniami, tylko hasłami. Dasz radę?

Podział spektrum jest silnie powiązany z rodzajem emocji: kolory ciepłe (żółty, pomarańczowy, czerwony) oraz zimne (niebieski, zielony, fioletowy) W prosty sposób wizualizował to Bautet w 1708r.

Color wheel (koło kolorów) to narzędzie do łączenia kolorów. Jest ono tak skonstruowane, że zestawienie ze sobą obojętnie jakich kolorów zawsze (teoretycznie) daje dobry efekt. Pierwowzorem takiego koła był projekt Izaaka Newtona z 1666 roku.

Lista kolorów (https://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_kolor%C3%B3w) jest bardzo długa, jak wybrać odpowiednią barwę dla naszego biznesu?
Poniższa lista Wam pomoże!

Granatowy:
Król biznesowej garderoby. Jeden z najważniejszych, profesjonalnych kolorów (wzbudza szacunek, respekt i zaufanie). Kojarzy się z zarządzaniem, dyplomacją, finansami, prawem. Ciemny odcień jest idealny na stroje uroczyste, jaśniejszy jest najbezpieczniejszym kolorem dla biznesowych garniturów i kostiumów. W biznesie granat jest zdecydowanie najlepszym kolorem.

Kolor niebieski. To kolor nieba i morza. Jest bar­wnym syn­on­imem sta­bi­liza­cji. Sym­bol­izuje prawdę, lojal­ność, mądrość, wiarę oraz prawdę. Kolorem niebieskim najlepiej pro­mować pro­dukty lub usługi związane z wodą i czys­toś­cią (fil­try wodne, środki czys­tości, ryby) lub niebem i powi­etrzem (linie lot­nicze, warunki atmos­fer­yczne). Nie należy stosować koloru niebieskiego do celów mar­ketingowych związanych z żywnoś­cią, ponieważ kolor niebieski tłumi apetyt. Wpływ kolorów niebieskich na ludzi.
NIEBIESKI – ABY ZDOBYĆ ZAUFANIE ODBIORCÓW

Jas­non­iebieski – jest połąc­zony ze zrozu­mie­niem, zdrowiem oraz miękkoś­cią.
Ciem­non­iebieski – reprezen­tuje wiedzę, moc i spójność.


Wykres Goethe 1810r.
„Kolory to ulotne działanie i kontr-działanie samego oka”

Czerwony:
Czer­wony jest kolorem bardzo inten­sy­wnym emocjon­al­nie. Przenosi tek­sty oraz obrazy na plan pier­wszy. Powinien być uży­wany jako akcent sty­mu­lowa­nia ludzi do pod­ję­cia szy­bkiej decyzji. To kolor krwi, dlat­ego równie dobrze pod­kreśla emocje wojny, siły, zagroże­nia, deter­mi­nacji jak i pasji czy też prag­nienia miłości.
CZERWONY – PRZYPRAWIA O SZYBSZE BICIE SERCA

Kolor czer­wony jest ide­alną barwą dla nagłówków typu: okazja, tylko teraz. W reklamie, czer­wień często przy­wołuje eroty­czne odczu­cia (czer­wone usta, czer­wone paznok­cie, czer­wona dziel­nica, kobieta w czerwieni). Równie dobrze pod­kreśla też zagroże­nie (wysokie napię­cie, światła dro­gowe i znaki stop). Ten kolor jest też mocno połąc­zony z energią, dlat­ego też jest eksponowany przy pro­mocji napo­jów ener­getyzu­ją­cych, gier czy sportowych samochodów.

  Najczęściej stosowany kolor przycisku CTA to czerwony, który najmocniej wpływa na klikalność okienka.
Słabsze zastosowanie mają  pomarańczowy, zielony i żółty. Jednak one też znacząco zwiększają konwersję.

 

Żółty:
Kolor żółty związany jest z radością, energią, słońcem i optymizmem. Często używany do przyciągania uwagi, szczególnie w sklepowych witrynach. Kolor żółty kojarzy się z miłym spędzaniem czasu, dlatego wykorzystywany jest w promocji np. ofert wakacyjnych.
ŻÓŁTY – WIDOCZNY Z DALEKA


Czarny:

Kolor czarny, mimo jego neutralności, kojarzymy zwykle z klasyką i stałością pewnych kanonów. Chętnie korzystają z niego także marki, by podkreślić wyjątkowość i elegancję swoich produktów.
CZARNY – PODKREŚL SWÓJ AUTORYTET

Biel:
Biel uwypukla się w kombinacji z wyrazistym tłem. W połączeniu z czernią, daje efekt czystej formy i elegancji. Najjaśniejsza z barw, pozostaje neutralna, wywołuje spokój. Białe logo Apple to jasny przekaz prostoty zwieńczonej trwałym detalem.
BIAŁY- PERFEKCYJNY MINIMALIZM

Zielony:
Zieleń kojarzy się z naturą, ekologią, świeżością, zdrowiem, bezpieczeństwem oraz spokojem. W zależności od odcienia może akcentować inne cechy, np. jasna zieleń wskazuje bardziej na świeżość, z kolei ciemna – na ambicje. Kolor zielony wykorzystywany jest często przy promocji naturalnych produktów, w komunikacji firm, które chcą wzbudzić zaufanie, ale także przy kampaniach na rzecz ochrony środowiska.
ZIELONY – STAWIA NA NATURĘ

Pomarańczowy:
Kolor pomarańczowy powstaje z połączenia czerwieni oraz koloru żółtego, a więc łączy w sobie cechy energii i radości. Utożsamiany jest z determinacją i fascynacją wśród ludzi młodych. Podkreśla on charakter rozrywkowy i kojarzy się z świetną zabawą. Stanowi on dobrą alternatywę dla koloru czerwonego, tworząc czytelny komunikat ostrzegawczy                                                                                  
POMARAŃCZOWY – ENERGICZNA MIESZANKA

                                                                                  https://www.pantone.com/Kolor roku 2018 według Pantone

 

              W reklamie i marketingu nie ma koloru idealnego. Bierz pod uwagę różnice kulturowe, osobiste preferencje i specyficzne cechy swojej grupy docelowej.

                                   Jeśli nie potrafisz zdecydować się na dany kolor, zawsze możesz wybrać wszystkie tak samo jak GOOGLE!

Źródła:
https://www.pantone.com/
https://pl.wikipedia.org/wiki/Barwa
https://www.google.pl/

Znaczenie koloru w mailingu


https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-wplyw-kolorow-na-marketing-i-reklame
https://www.projektowaniegraficzne.pl/znaczenie-kolorow-w-reklamie-teoria-barw-psychologi-kolorow/
https://semahead.pl/blog/ktory-kolor-klika-sie-najlepiej-o-marketingu-barw.html
https://edugrafia.pl/jak-dobrac-kolory-na-strone-psychologia-kolorow/

by Marta Moderska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Current day month ye@r *