Wbrew pozorom oraz opiniom wielu początkujących osób zajmujących się tematyką Social Media, nie ma jednoznacznych, określonych godzin, w których należy publikować posty we wszystkich promujących się w sieci branżach. Wiele zależy bowiem od specyfiki naszego potencjalnego odbiorcy, czasu jakim dysponuje oraz jego aktywności w Internecie, którą możemy bez problemu określić np. dzięki statystykom wyświetleń naszego fanpage’a czy strony docelowej. Każda firma posiada mniej lub bardziej specyficzne środowisko użytkowników, którzy w zależności od prowadzonego trybu życia interesują się konkretnymi produktami w różnych przedziałach czasowych.
Jak poznać grupę docelową?
Przede wszystkim warto zebrać wszystkie dane, które pomogą nam określić zachowanie naszych odbiorców. W tym celu przydadzą się nam informacje z Google Analytics dotyczące naszej witryny i prowadzonego bloga oraz statystyki z profilu na Facebooku. W ten sposób zauważymy nie tylko w jakich godzinach możemy liczyć na największą aktywność użytkowników, ale także jakie treści interesują ich w zależności od pory dnia. Może się bowiem okazać, że branżowe wpisy publikowane na naszym blogu stanowią ciekawe informacje podczas przerwy w pracy (np. miedzy godziną 11.00 a 13.00), a posty produktowe zachęcają użytkowników przede wszystkim wieczorami.
Właśnie dlatego bardzo istotne jest monitorowanie sieci oraz określanie potrzeb klientów. Dotyczy to zarówno przedziałów czasowych wśród publikowanych przez nas postów w Social Media, jak i ich treści. Nie zapominajcie również o danych dotyczących lokalizacji potencjalnych klientów. Jeżeli zauważyliście, że Wasza firma cieszy się np. wyjątkowo dużym zainteresowaniem wśród użytkowników z województwa Mazowieckiego, a odnotowuje nieznaczną liczbę przekserowań z Podkarpacia, to może warto zawęzić publikowanie reklam jedynie do konkretnych lokalizacji? Jest to kwestia równie istotna, jak godziny publikowania wpisów.
Jak jest Twój cel?
Wiele zależy od specyfiki branży, w której działasz. Pomijając dane dotyczące poruszania się użytkowników po Twojej stronie internetowej oraz fanpage’u, ważnym jest, aby mieć świadomość specyfiki swojego produktu. Przykładowo, prowadząc restaurację możesz cieszyć się największym zainteresowaniem w sieci późnym wieczorem (godz. 21.00 – 23.00), jednak publikowanie reklamy w tym przedziale czasowym może okazać się mało opłacalne, jeśli Twój lokal jest już zamknięty. Marketing internetowy w dużej mierze bazuje na błyskawicznej reakcji potencjalnego klienta, więc warto zaplanować, kiedy promować konkretne posty oraz banery w Social Media. Jeżeli zajmujesz się sprzedażą specjalistycznych urządzeń dla firm, to najprawdopodobniej najbardziej efektywnym czasem dla Twoich reklam będą godziny od 9.00 do 15.00 w dni robocze. Niewielu przedsiębiorców, a w szczególności pracowników zajmuje się bowiem poszukiwaniem wyposażenia dla biznesu poza godzinami pracy.
Rodzaj contentu
Pamiętaj także, że godzina publikacji postu jest uzależniona także od jego obszerności. Z krótkim wpisem na temat promocyjnego produktu potencjalni klienci mogą zapoznać się w każdej chwili. W przypadku linków przekierowujących do dłuższych wpisów na blogu potrzebują już o wiele więcej czasu i zaangażowania, dlatego tego typu wypowiedzi cieszą się największym zainteresowaniem w godzinach wieczornych. Publikowanie postów w różnych przedziałach czasowych często działa na zasadzie metody „prób i błędów”, kiedy dopiero po kilku miesiącach funkcjonowania kampanii marketingowej jesteśmy w stanie z pewnością określić, kiedy nasza reklama przynosi najwięcej oczekiwanych efektów.
Urządzenia mobilne
Analizując dane gromadzone przez Google Analytics oraz portale społecznościowe warto zwrócić uwagę na poziom konwersji w zależności od typu urządzeń. Może się bowiem okazać, że większość przekierowań np. do godziny 15.00 następuje z urządzeń mobilnych – warto zatem zaprojektować wtedy post tak, aby był on przyjazny dla użytkowników tabletów i smartfonów. Dużą rolę odgrywa tutaj responsywność stron internetowych. Z uwagi na to firma Olicom Interactive domyślnie wykonuje obecnie witryny dostosowane do wyświetlaczy urządzeń mobilnych. Jeżeli Wasza witryna nie posiada takiej funkcjonalności, to w określonych godzinach lepiej unikać przekierowań bezpośrednio na jej podstrony i pozostać przy publikowaniu treści wyłącznie na Facebooku.
Specyfika portali społecznościowych
Pamiętaj także, aby dostosować reklamę pod specyfikę konkretnego portalu społecznościowego. Facebook uznawany jest za medium stosunkowo uniwersalne, jednak w przypadku serwisów takich jak Instagram czy Twitter warto już zastanowić się nad rodzajem naszego wpisu. Pierwszy z wymienionych serwisów bazuje bowiem przede wszystkim na treściach graficznych i zdjęciach, a drugi z nich na merytorycznej treści skondensowanej w 140 znakach.
Chcesz profesjonalnie poprowadzić swoje profile na portalach społecznościowych? Skontaktuj się z nami! W ramach obsługi Social Media przez firmę Olicom Interactive zaproponujemy Ci indywidualną koncepcję postów w zależności od Twojej branży, wypromujemy je za pośrednictwem narzędzi takich jak Facebook Manager oraz dostosujemy reklamę pod konkretnych, potencjalnych odbiorców marki.
Aby zobaczyć oryginalne zdjęcia, kliknij tutaj: 1, 2, 3, 4, 5.
Pingback: Przygotowania do świąt – czyli marketing okolicznościowy. | OLICOM - BLOG