Social media marketing plan- sukces w 6 krokach cz. II

23 Październik 2015
[Brak komentarzy] Dodaj Komentarz
[ 1883 ] Wyświetleń artykułu
Autor: Karolina Kostańska

W poprzednim wpisie zostały zawarte trzy pierwsze kroki niezbędne do stworzenia planu social media. Dzięki kolejnym etapom opisanym poniżej, będziesz mieć możliwość ukończenia procesu planowania
i rozpoczęcia działań.

4. Poszukaj inspiracji u liderów rynku, konkurentów i klientów

inspire

Jednym z najważniejszych powodów, dla których warto jest być aktywnym w mediach społecznościowych jest fakt, że konsumenci już tam są. To zazwyczaj oznacza, że znajdują się tam też Twoi konkurenci.
Może nie brzmi to pocieszająco, ale w rzeczywistości oznacza, że w Internecie znajduje się dostępne dla Ciebie bogactwo wiedzy, z którego możesz czerpać i swoje spostrzeżenia zastosować w planie.
Poszukaj u konkurentów inspiracji, jeśli chodzi o rodzaj zamieszczanych treści i informacje, gdzie możliwe jest uzyskanie największego społecznego zaangażowania. Pomyśl, czym wyróżniasz się na ich tle i jak możesz zastosować tą przewagę.

Kolejną ważną funkcją jest wykorzystanie social media do słuchania klientów, ich sugestii i potrzeb. Oprócz bycia wyłącznie odbiorcami treści, konsumenci mogą również być Twoją inspiracją. Zwróć uwagę nie tylko na zamieszczane przez nich treści, ale także na sposób, w jaki się wyrażają. Zobacz jak grupa docelowa pisze tweety i staraj się naśladować ten styl. Dowiedz się jakie przyzwyczajenia mają Twoi odbiorcy, czym się interesują, o jakich godzinach są najbardziej aktywni. Uwzględnij swoje obserwacje w planie marketingowym.

Nie mniej istotnym źródłem inspiracji są liderzy branży. Ich działania w social media często wiążą się
z ogromnymi budżetami wyznaczonymi na współpracę z firmami doradczymi i tworzenie złożonych strategii. Śledź firmy odnoszące sukcesy w mediach społecznościowych i naucz się od nich wszystkiego co możliwe.

5. Stwórz plan publikowanych treści i kalendarz redakcyjny

shutterstock_kalendarz1-497x170

Publikowanie ciekawych materiałów jest niezbędne do sukcesu w social media. Stwórz plan pokazujący strategię tworzenia treści, zawartość postów, źródła informacji, jak również kalendarz redakcyjny.

Planując treści odpowiedz na pytania:

  • jakie rodzaje treści zamierzasz publikować i promować przez media społecznościowe

  • jak często będziesz publikować posty

  • do jakiej grupy docelowej kierujesz dany rodzaj treści

  • kto będzie redagował posty

  • jak będziesz promować treści.

Kalendarz redakcyjny zawiera daty i godziny, o których zamierzasz pisać blogi, posty na Facebooku i Twitterze i wszystkie inne aktywności, które planujesz używać podczas kampanii w mediach społecznościowych. Stwórz kalendarz, a następnie zaplanuj tematy postów z góry, zamiast aktualizować je w ciągu dnia. Pracuj nad językiem i formatem postów. Spontaniczność wykorzystuj raczej w obsłudze klienta, zamiast podczas tworzenia treści.

Upewnij się, że kalendarz odzwierciedla misję przypisaną do każdego z profili społecznościowych. Zastanów się jaką część publikowanych treści powinny stanowić dane typy postów.

Na przykład:

  • 50% zawartości będzie promowała posty na blogu,
  • 25% zawartości będzie pochodziła z innego źródła,
  • 15% zawartości będzie poruszała tematy związane z technologiami,
  • 10% zawartości będą autorskie grafiki.

Jeśli nie wiesz, w jaki sposób podzielić treści, skorzystaj z zasady trójpodziału:

  • ⅓ treści promujących Twój biznes, przyciągające czytelników i generujące zysk,
  • ⅓ treści ogólnych, pomysły i inspiracje związane z branżą, historie liderów lub podobne,
  • ⅓ treści opartych na interakcjach osobistych i budowaniu marki osobistej.

6. Testuj, oceniaj i udoskonalaj swój social media plan

hc-progress-istock-04359376

Stworzenie idealnego rozwiązania bez testowania jest niemożliwe. W trakcie realizowania strategii z pewnością zauważysz konieczność wprowadzenia pewnych korekt. Podstawowe mierniki skuteczności podjętych działań znajdziesz w panelach administracyjnych poszczególnych portali. Śledź swoje linki za pomocą URL i kodów UTM. Wizyty na stronach napędzane przez social media możesz monitorować dzięki Google Analytics. Rejestruj i analizuj swoje sukcesy i porażki, a następnie zaktualizuj plan działań.

Badania w trybie online i offline, również są dobrym sposobem, który umożliwia zmierzenie sukcesu. Zapytaj swoich followersów, adresatów z listy e-mail i odwiedzających stronę internetową, jak radzisz sobie w social media. To bezpośrednie podejście jest często bardzo skuteczne. Następnie dowiedz się od swoich klientów w trybie offline, czy media społecznościowe miały rolę w ich decyzji o zakupie. Te spostrzeżenia mogą okazać się bezcenne przy identyfikowaniu problemów.

Najważniejszą rzeczą odnośnie planu, o której musisz pamiętać, jest to, że powinien on stale się zmieniać i regularnie być aktualizowany. Ponieważ pojawiają się nowe sieci, możesz dodać je do swojego planu. Chcąc osiągnąć cele, może być konieczne, aby dostosować je lub znaleźć nowe dla każdej z sieci. W trakcie realizacji mogą pojawić się wcześniej niedostrzeżone wyzwania, którymi trzeba będzie się zająć. Wraz z rozwojem firmy być może konieczne będzie dodanie nowych funkcji lub rozwijanie swojej obecności w mediach społecznościowych.

Celem planu social media jest zmiana, bądź więc być elastyczny i otwarty. Zaktualizuj swoją strategię, aby uwzględnić w niej najnowszą wiedzę. Za każdym razem upewnij się, że zespół jest świadomy tego, co zostało zaktualizowane.

 

by Karolina Kostańska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Current day month ye@r *