Social media marketing plan- sukces w 6 krokach cz. I

20 Październik 2015
[Brak komentarzy] Dodaj Komentarz
[ 2701 ] Wyświetleń artykułu
Autor: Karolina

Obecnie przedsiębiorcy doskonale zdają sobie sprawę, jakie korzyści niesie widoczność w Internecie. Poświęcają też coraz więcej uwagi budowaniu firmowego wizerunku w mediach społecznościowych,
gdzie liczy się przede wszystkim interakcja z użytkownikami, która umożliwia budowanie wokół marki całych społeczności- naszych potencjalnych klientów.

Aktywność w social media jest więc wskazana, jednak dla jej skuteczności konieczna jest też przemyślana strategia i systematyczność. Podobnie jak w większości przedsięwzięć- dobry plan stanowi podstawę osiągnięcia sukcesu.

Co powinien zawierać skuteczny plan?

checklist-628x363

Podstawowymi zagadnieniami, które powinny znaleźć się w naszym planie to:

  • nasze cele- jakie efekty chcemy osiągnąć w wyznaczonym horyzoncie czasowym, na czym najbardziej nam zależy,

  • ocena, w jakim miejscu znajdujemy się obecnie- w jakich portalach nasza firma posiada już profile,
    ile czasu poświęcamy na działania w social media, jakie przyniosły do tej pory rezultaty, co nam nie wyszło,

  • narzędzia, których użyjemy do osiągnięcia celów,

  • harmonogram działań.

Im szczegółowiej i dokładniej podejdziemy do powyższych zagadnień, tym łatwiej będzie nam działać
w przyszłości. Nasza strategia powinna być przede wszystkim spójna i kompleksowo przemyślana – wyrywkowe planowanie ma małe szanse powodzenia.

Precyzyjnie opracowany plan będzie łatwiejszy do wdrożenia, posłuży jako narzędzie koordynujące działania i umożliwi kontrolowanie postępu w kolejnych etapach jego realizacji.

 

Jak stworzyć social media marketing plan?

1. Wskaż cele do zrealizowania przy pomocy mediów społecznościowych

SMART-goals

To pierwszy i najważniejszy krok przy tworzeniu strategii. Precyzyjnie określone cele są łatwiejsze do zmodyfikowania, gdy kampania nie spełnia naszych oczekiwań lub pojawi się konieczność szybkiej reakcji. Dobrze wytypowane cele są wyznacznikami sukcesu lub porażki. Bez punktu odniesienia określenie efektów działań jest niemożliwe. Osiąganie kolejnych kamieni milowych i jasny kierunek działania stanowią też dobrą motywację.

Cele muszą być spójne z całą strategią marketingową i wartościami, jakimi kieruje się firma. Dzięki temu wysiłki włożone w działania w social media będą przekładały się także na osiąganie celów biznesowych.

Postaraj się wyjść poza standardowe mierniki osiągnięcia celu, jak ilość lików czy retweetów, na rzecz bardziej zaawansowanych, takich jak wzrost ruchu na stronie internetowej czy ilość pozyskanych leadów.

Wyznaczając cele pamiętaj o formułowaniu ich zgodnie z zasadą SMART (Szczegółowy, Mierzalny, Ambitny, Realistyczny, Terminowy).

Postaw na jakość, nie na ilość. Rozpocznij od wytypowania przynajmniej trzech celów.

2. Przeprowadź audyt dotychczasowych działań w social media

Picture3

Przed przystąpieniem do tworzenia strategii social media, przyjrzyj się dokładnie i oceń swoje dotychczasowe działania. Zastanów się, które media do tej pory sprawdzały się najlepiej. Sprawdź kto podłączył się do Twoich firmowych profili, ile osób interesuje się zamieszczanymi przez Ciebie treściami,
na jakiej platformie znajdziesz najwięcej użytkowników pasujących do docelowego segmentu rynku Twojej firmy. Przyjrzyj się publikowanym treściom pod kątem spójności. Sprawdź, czy wszystkie dane dotyczące firmy są kompletne i aktualne. Zwróć uwagę na logo firmowe. Sprawdź, czy opieka nad danymi profilami jest powierzona konkretnym osobom i czy zadania nie dublują się. Porównaj, jak Twoja obecność i aktywność
w social media wygląda na tle konkurentów. Wszystkie te działania mogą dostarczyć wielu cennych obserwacji, nakierować na właściwą drogę i pomóc w dalszym planowaniu.

Po przeprowadzeniu takiego audytu będziesz mieć jasny obraz wszystkich mediów społecznościowych, określoną odpowiedzialność za ich kontrolowanie i edytowanie, a także cel, któremu służą. Tego typu przegląd działalności w social media powinien być przeprowadzany regularnie, szczególnie gdy wprowadzasz zmiany w firmie. Dzięki temu łatwiej będzie zlokalizować obszary problemowe i dojrzeć nowe szanse, które przybliżą Cię do osiągnięcia założonych celów.

Pamiętaj o określeniu misji czy głównej funkcji, jaką przypisujesz danemu profilowi. Gdy działania zaczną stawać się mniej skuteczne, łatwiej będzie Tobie powrócić na właściwe tory. Pamiętaj, że nie każdy portal społecznościowy nadaje się do realizowania wszystkich funkcji. Określenie celu każdego profilu społecznego może zająć trochę czasu. Jeżeli nie można określić funkcji danego profilu, prawdopodobnie powinien on zostać usunięty.

3. Popraw lub stwórz nowe profile społecznościowe

media różne miniaturka

Po zbadaniu kont nadszedł czas, aby udoskonalić swoją obecność w mediach społecznościowych. Dobierz portale, które najlepiej pasują do wytyczonych wcześniej celów.  Jeżeli nie masz tam jeszcze profili społecznościowych, skup się na budowania ich od podstaw, uwzględniając szersze cele i przyciągnięcie publiczności. Jeśli masz istniejące konta, spróbuj je udoskonalić i zaktualizować, by przynosiły jak najlepsze wyniki.

Pamiętaj, że każda platforma ma inną publiczność, do której należy podejść indywidualnie. Zoptymalizuj profil, by spełniał cele biznesowe. Na przykład optymalizacja profili pod SEO może pomóc generować więcej ruchu na właściwą stronę internetową. Cross-promocja profili społecznościowych może pomóc zwiększyć zasięg treści. Ważne, by profile były wypełnione całkowicie, a tekst i obrazy dobrane do danego portalu
i jego społeczności.

by Karolina

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Current day month ye@r *