Od pewnego czasu na łamach naszego bloga skupiliśmy się na szczegółowym przedstawieniu oprogramowania PrestaShop. Z uwagi na fakt, że możemy je modyfikować dowolnie (w zależności od indywidualnych potrzeb klienta), stanowi ono jedno z najpopularniejszych rozwiązań na rynku e-commerce. Jak już wspominaliśmy, na witrynie PrestaShop możemy zdecydować się na jeden z tysięcy szablonów. Ponadto, możliwość implementowania różnego rodzaju modułów pozwala na poszerzenie oferty naszego sklepu o dodatkowe formy płatności, specjalne narzędzia ułatwiające nawigację po stronie czy np. system zniżek. Mając to na uwadze, w niniejszym artykule postaramy się wyszczególnić zarówno zalety, jak i wady oprogramowania PrestaShop, podsumowując tym samym nasze ostatnie wpisy na temat rynku e-commerce. Pozwoli to Państwu zrozumieć, kiedy należy się na nie zdecydować oraz w jakich przypadkach warto skorzystać z alternatywnego rozwiązania.
PrestaShop w świetle zalet
Jedną z najważniejszych zalet omawianego oprogramowania jest fakt, że działa ono na zasadach opensource. Oznacza to, że jest szeroko dostępne w zupełności za darmo. Podstawowa wersja nie wiąże się z żadnymi opłatami – to, ile przyjdzie nam zapłacić za nasze narzędzie zależne jest przede wszystkim od wybranego przez nas szablonu oraz ilości modułów dodatkowych. Nic zatem dziwnego, że na tym niesamowicie popularnym i darmowym oprogramowaniu bazuje obecnie około 125 tysięcy sklepów internetowych z całego świata. Jeżeli zatem chcielibyście zapoznać się z darmową wersją PrestaShop, to możecie pobrać ją za pośrednictwem oficjalnej strony oprogramowania.
Jak zauważają osoby żywo interesujące się rynkiem e-commerce oraz wprowadzaniem nowych rozwiązań wśród standardów sprzedaży internetowej, PrestaShop jest dziś jednym z najlepszych narzędzi dla osób dokonujących cyklicznych transakcji online ze swoimi klientami. Za najważniejsze atuty popularnej „presty” uważa się:
- łatwość obsługi – intuicyjne i proste w obsłudze oprogramowanie pozwala administrować publikowanymi produktami, ustalać ich cenę oraz zamieszczać odpowiednie treści nawet tym przedsiębiorcom, którzy dotychczas nie mieli do czynienia z tego typu narzędziami. Wystarczy, że zdecydujesz się jak ma wyglądać Twój sklep internetowy, a firma Olicom stworzy go bazując na oprogramowaniu PrestaShop. Kiedy nasz wspólny projekt zostanie zakończony, będziecie mogli bez przeszkód radzić sobie z nim dzięki intuicyjnemu systemowi administrowania serwisem, nie musząc poznawać specjalistycznej wiedzy na ten temat.
- wsparcie specjalistów – dzięki dużej popularności PrestaShop, nasi klienci mogą liczyć na wsparcie specjalistów znających oprogramowanie „od podszewki”. Dotyczy to zarówno implementowania nowych modułów (poszerzających możliwości konkretnego portalu), jak i uaktualniania informacji czy odświeżania graficznej formy sklepu internetowego.
- zasięg międzynarodowy – dzięki korzystaniu z popularnych na całym świecie modułów umożliwiających dokonywanie transakcji z wykorzystaniem najpowszechniejszych form płatności, PrestaShop pozwala na współpracę z kontrahentami zza granicy. Co więcej, samo oprogramowanie zostało przetłumaczone na ponad 40 języków, dzięki czemu pomaga dotrzeć praktycznie do każdego klienta. Duże znaczenie mają również możliwości odnośnie wykorzystywania różnych walut, które umożliwiają komfortowe opłacanie zakupów nawet wtedy, gdy klient znajduje się poza granicami naszego kraju.
- personalizacja wyglądu – dzięki możliwości wykorzystywania wielu szablonów różniących się sposobem prezentowania naszych produktów, zaprojektowany sklep internetowy może być dowolnie spersonalizowany. Dzięki temu nasi klienci określają swoje indywidualne potrzeby mając na uwadze wygląd strony, które bez problemu zostaną zrealizowane dzięki elastyczności oprogramowania PrestaShop.
- wersje mobilne – PrestaShop to narzędzie cieszące się opinią responsywnego oprogramowania przyjaznego nie tylko tradycyjnym komputerom, ale również smartfonom i tabletom. Dzięki temu, decydując się na to rozwiązanie możesz mieć pewność, że klienci korzystający z rozwiązań mobilnych nie będą napotykać problemów podczas korzystania z Twojego sklepu.
- pozycjonowanie – formuła PrestaShop sprawia, że oprogramowanie to posiada wiele usprawnień z punktu widzenia osób zajmujących się profesjonalnym pozycjonowaniem stron internetowych. Korzystanie z tego rozwiązania wiąże się zatem z możliwością poprawienia widoczności Twojej witryny w wyszukiwarkach internetowych, co oczywiście odbija się również na atrakcyjności sklepu w oczach potencjalnych klientów. Co więcej, moduły umożliwiające wprowadzanie kuponów czy innych akcji promocyjnych także zainteresują osoby poszukujące swojego wymarzonego produktu.
W świecie e-commerce nie ma ideałów…
Oczywiście, pomimo że PrestaShop cieszy się ogromną popularnością, to nie jest to oprogramowanie bez wad. Uznaje się, że wpływają na to trzy główne czynniki:
- PrestaShop nie nadaje się jako oprogramowanie dla największych firm na rynku. Zdaniem większości specjalistów, jest to rozwiązanie najlepsze dla małych i średnich przedsiębiorców, którzy nie posiadają ogromnych struktur sklepowych. Skrypty wykorzystywane przez PrestaShop potrafią bowiem odmówić posłuszeństwa w momencie, gdy muszą obsłużyć zbyt dużą liczbę produktów, klientów oraz usług dodatkowych, które wprowadzane są przez największe firmy na rynku.
- moduły dodatkowe oraz niektóre szablony wiążą się z pewnymi wydatkami. PrestaShop to wciąż rozwiązanie wyjątkowo tanie, jednak nie możemy wychodzić z założenia, że nie wydamy na nie żadnych pieniędzy. Najlepszą alternatywą jest skorzystanie z usług profesjonalnej firmy, takiej jak Olicom. Dzięki nam dobrane zostaną optymalne moduły oraz usługi dodatkowe, które zarówno usatysfakcjonują naszego klienta oraz jego potrzeby, jak i nie wygenerują niebagatelnych kosztów.
- aktualizacje oprogramowania nie są automatyczne, przez co wielu właścicieli sklepów nie dba o najlepszą, obecną dostępnie wersję omawianego narzędzia.
Podsumowanie
Reasumując, PrestaShop to oprogramowanie wyjątkowo elastyczne, które pozwala nam spersonalizować nasz sklep internetowy według indywidualnych potrzeb. Ponadto, korzystanie z niego jest bardzo proste, dzięki czemu na co dzień nie sprawia problemów nawet tym właścicielom firm, którzy nie interesują się rynkiem e-commerce. Ilość jego zalet z pewnością potrafi przyćmić pojedyncze wady, które nie przekreślają popularnej „presty” zarówno w oczach specjalistów, jak i samych klientów. Obecnie jest to zdecydowanie jedno z najlepszych rozwiązań na które mogą zdecydować się właściciele małych i średnich firm, jeżeli planują do swoich usług wdrożyć wygodną i prostą w obsłudze sprzedaż internetową.
Interesujące podsumowanie z którym jak najbardziej się zgadzam.