Jakiś czas temu na łamach naszego bloga pisaliśmy o zaletach stosowania certyfikatów SSL, które pozwalają skutecznie szyfrować informacje szczególnie na tych witrynach, które przetrzymują nasze cenne dane osobowe. Jak się okazuje, rozwiązanie to będzie w 2017 roku jeszcze bardziej promowane, a firma Google (za pośrednictwem swojej popularnej przeglądarki Chrome) zacznie skłaniać właścicieli witryn do tego, aby zadbali o bezpieczeństwo użytkowników.
Powody
Wszystko to za sprawą rosnącej liczby sklepów oraz innych serwisów internetowych, gromadzących dane osobowe klientów. Warto zauważyć, że Google już od dawna chce skłonić właścicieli witryn do zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników, którzy przesyłają na nie swoje wrażliwe dane (numery kart kredytowych, PESEL, numery dokumentów itp.). Jeszcze jakiś czas temu brano pod uwagę scenariusz, w którym szyfrowanie połączeniem SSL miałoby wpływać na pozycjonowaniu domeny w organicznych wynikach wyszukiwania, skłaniając tym samym do zakupu zabezpieczenia. Osoby zajmujące się SEO (Search Engine Optimization) zauważyły jednak, że na pozycję strony w wynikach Google wpływa około 200 czynników, zatem użycie protokołu https miałoby niewielkie znaczenie. Gigant branży znalazł jednak sposób, aby skłonić właścicieli stron WWW do korzystania z certyfikatów SSL. Jaki?
Aktualizacja popularnej przeglądarki
Google poinformowało na łamach swojego bloga, że wraz z kolejnymi wersjami przeglądarka Chrome (56.0.x) będzie jasno informować swoich użytkowników o niebezpieczeństwach związanych z łączeniem się poprzez niezabezpieczone witryny. Wielu z Was zauważy zapewne, że dotychczas taka informacja widniała zarówno w przeglądarce Google, jak i w programach konkurencyjnych. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że od 2017 roku komunikat będzie bardziej rozbudowany (Nie zabezpieczona), a po pewnym czasie najprawdopodobniej zaznaczony również na czerwono. Jest to rozwiązanie o podłożu psychologicznym – duża liczba użytkowników nie zwracających dotychczas uwagi na certyfikaty SSL zainteresuje się tym rozwiązaniem i zastanowi się nad przesyłaniem swoich danych osobowych z uwagi na podkreślenie informacji o niebezpieczeństwie.
Problem może dotyczyć nie tylko tych Administratorów, którzy nie posiadają szyfrowania SSL. Będzie to dotkliwe także dla osób mających protokoły tylko na niektórych podstronach witryny (np. w sektorze logowania). Informacja publikowana będzie wtedy w przeglądarkach Chrome już na stronie głównej, mogąc tym samym zniechęcić duże grono potencjalnych klientów. W tych przypadkach podpięcie szyfrowania SSL pod każdą podstronę może okazać się kluczowe.
Polityka firmy Google dowodzi, że amerykański gigant dąży do szyfrowania wszelkich połączeń w sieci, chcąc tym samym zadbać o bezpieczeństwo często nieświadomych użytkowników. Czy jest to rozwiązanie dobre – to już kwestia dyskusyjna. Należy jednak pamiętać, aby wraz z początkiem nowego roku przygotować się na nadchodzące zmiany.
Co ciekawe, nie tylko Google promuje zabezpieczanie witryn za pośrednictwem protokołu SSL. Robi to także inny internetowy gigant – WordPress. Jak oznajmił na początku grudnia sam twórca systemu, Matt Mullenweg, w 2017 roku aby skorzystać z niektórych funkcji popularnego CMS’a będziemy potrzebować właśnie zabezpieczenia odpowiednim certyfikatem. Będzie to dotyczyć niektórych modułów i API, które w założeniach powinny wymagać tego protokołu. O szczegółach dowiemy się jednak dopiero po przeprowadzeniu odpowiedniej analizy przez specjalistów z firmy WordPress.
Firma Olicom Interactive oczywiście umożliwia poprowadzenie modyfikacji domeny i dodanie do niej szyfrowania SSL. W tym przypadku promujemy rozwiązania firmy Home.pl, mającej jedną z najlepszych ofert na rynku. Wystarczy, że klikniesz tutaj – wybierz jedną z najbardziej odpowiednich opcji i zabezpiecz swoją witrynę już dziś!
Oferujemy również wsparcie techniczne w przypadku tego typu zleceń. Jeżeli nie czujesz się na siłach, aby samemu zadbać o bezpieczeństwo swojej strony internetowej – skontaktuj się z nami!