Jak organizować konkursy na Facebooku?

11 styczeń 2017
[Brak komentarzy] Dodaj Komentarz
[ 4348 ] Wyświetleń artykułu
Autor: Maurycy

Organizowanie konkursów na Facebooku to popularna praktyka stosowana zarówno przez małe, średnie jak i większe przedsiębiorstwa. Stanowi ona świetną okazję pozwalającą zwiększyć ilość wyświetleń profilu, poszerzyć liczbę jego fanów czy interakcji z fanpage’em. Należy jednak pamiętać, że podobnie jak w przypadku każdego innego konkursu, także działania na Facebooku muszą być zgodne z pewnymi regulacjami prawnymi.

thumb

Wedle nich, konkurs jest przyrzeczeniem publicznym a każda osoba, która go organizuje, powinna wspomnianego przyrzeczenia dotrzymywać. Dotyczy to oczywiście także działań podejmowanych na portalach społecznościowych.

Wytyczaj cele!

Pamiętaj, że aby organizowany konkurs okazał się opłacalny dla Twojej firmy, należy wytyczyć sobie jasne cele, do których ma prowadzić. Najlepszy scenariusz to ten, w którym dążenie do oczekiwanych efektów jest połączone z poszerzaniem wiedzy na temat naszych potencjalnych odbiorców. Wynika to z faktu, że odpowiednia ilość informacji o specyfice grupy pozwala nam dostosować oferowane usługi i produkty wobec jej oczekiwań.

Najczęściej, konkursy organizowane są w celu:

  • Wzmocnienia zaangażowania dotychczasowych fanów
  • Informowania użytkowników o poszerzaniu swojej działalności
  • Zwiększenia sprzedaży
  • Poznawania preferencji użytkowników

Web

Regulamin serwisu

Wiele osób organizując konkurs w serwisach Social Media nie zastanawia się nad tym, jakie wymogi powinien on spełniać. Przykładem, który wyraźnie zilustruje opisany problem, jest regulamin prowadzenia konkursów na Facebooku. Tego typu działania m.in:

  • powinny informować o ograniczeniach użytkowników (np. ograniczeniach wiekowych czy ograniczeniach do konkretnych lokalizacji)
  •  powinny być opatrzone zapisem, że portal społecznościowy Facebook jest zwolniony z odpowiedzialności za ewentualne naruszenia w przeprowadzonym konkursie
  • nie mogą wykorzystywać PRYWATNYCH osi czasu użytkowników ani ich połączeń ze znajomymi (niedozwolone jest udostępnianie postu jako element koniecznego do wzięcia udziału w konkursie czy zapraszanie znajomych do polubienia konkretnego profilu)

Jak nietrudno zauważyć, na polskim Facebooku regulamin konkursowy jest nagminnie łamany, często przez nieświadomych jego istnienia użytkowników.

Odpowiedni konkurs – jak go przeprowadzić?

Przede wszystkim warto zapoznać się z regulaminem prowadzenia stron firmowych na Facebooku. Znajdziemy tam wszystkie przydatne informacje odnośnie tego, jak powinniśmy prowadzić nasz fanpage. Drugim krokiem jest oczywiście zaprojektowanie samego konkursu w taki sposób, aby był zgodny z wytycznymi portalu społecznościowego. W tym przypadku najlepiej sprawdzają się proste zadania polegające np. na wpisaniu odpowiedzi na pytanie w komentarzu lub zamieszczeniu tam konkretnego zdjęcia/grafiki. W sieci powstały już tysiące konkursów, a ludzka wyobraźnia nie zna granic. Daj się porwać własnej kreatywności i postaraj się stworzyć ciekawe, jednak stosunkowo proste do zrealizowania zadanie, które będzie odpowiadać specyfice Twojej społeczności i ją zainteresuje.

emoji

Losowanie?

Bardzo popularną taktyką wybierania zwycięzcy konkursu na portalu społecznościowym jest losowanie. Unikaj tego! Pamiętaj, że tego typu działanie sprawia, że udostępniony przez Ciebie post staje się loterią. W związku z tym o zwycięzcy decyduje przypadek, a konkurs teoretycznie podlega wtedy odrębnym obostrzeniom związanym z Ustawą o Grach Hazardowych.

Postaw na aplikacje!

Coraz popularniejszą taktyką stosowaną przez marki jest wykorzystywanie aplikacji konkursowych. Dzięki nim, firmy mogą budować profesjonalnie zaprojektowane konkursy, w których użytkownicy wykonują powierzone im zadania krok po kroku w ramach atrakcyjnej formy graficznej. Jest to działanie wymagające większej ilości czasu oraz odpowiedniego zaplecza programistycznego, jednak pozwala wyróżnić markę spośród innych konkursów i akcji promocyjnych.

Oczywiście firma Olicom Interactive także może pomóc Wam w przygotowaniu tego typu konkursu. Dotyczy to zarówno stworzenia aplikacji, jak i całej jego koncepcji. Jeżeli zatem jesteś zainteresowany/a współpracą – zapraszamy do kontaktu!

competition

Jakość vs. ilość

Tworząc konkurs na platformie społecznościowej warto zadać sobie pytania, na jakiego rodzaju zasięg stawiamy. Nie jest bowiem tajemnicą, że w siedzi znajdziemy tysiące „konkursowiczów” biorących udział w tego typu działaniach przy każdej, nadarzającej się im okazji. Wynika to z prostej taktyki: w im większej ilości konkursów wezmą udział – tym większa szansa na wygraną. Pamiętaj jednak, że tego typu użytkownicy nie stanowią grupy docelowej dla twojej marki.

O wiele ciekawszą taktyką jest skupienie się na zaangażowanych użytkownikach – to węższa grupa odbiorców, będąca w dużej mierze już w szeregach Twoich fanów. Zachęć ich do działania, stworzenia najbardziej kreatywnej, najpiękniejszej czy najciekawszej pracy. Osoby zadowolone ze swoich dokonań chętnie podzielą się dziełem z innymi, a przeprowadzony przez Ciebie konkurs wygeneruje coś więcej, niż setki „pustych” polubień, udostępnień czy zaproszeń. Powodzenia!

Aby zobaczyć oryginalne zdjęcia, kliknij tutaj: 123, 4.

by Maurycy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Current day month ye@r *