Po pierwsze, pamiętaj kto ma zostać potencjalnym klientem firmy. Logo powinno odwoływać się nie tyle do branży, co do nazwy Twojego przedsiębiorstwa. Miej też na uwadze fakt, że przy obecnym natłoku różnorodnych marek nie będziesz w stanie zaprojektować logotypu kompletnie innowacyjnego, który odmieni rynek. Próba zaskoczenia klienta wizerunkiem oraz nowoczesnością nie zawsze wychodzi firmom na dobre i tyczy się to w dużej mierze właśnie projektowania znaków graficznych.
Legendarne loga
Najbardziej rozpoznawalne loga cechują się małą ilością wykorzystywanych kolorów, charakterystycznym kształtem oraz ponadczasową formą. Wbrew pozorom, zaprojektowanie tak minimalistycznych logotypów jest dla grafików zadaniem o wiele trudniejszym niż stworzenie efektownego, ale dość oczywistego i bezpośredniego znaku graficznego, wykorzystującego np. napis z nazwą firmy.
Istnieją 3 podstawowe elementy, które odróżniają ponadczasowe logotypy od tych, które nikną w natłoku innych marek:
-
prostota – prosty, lecz charakterystyczny kształt to klucz do sukcesu podczas projektowania logotypów.
-
rozpoznawalność – rozpoznawalność budowana jest najczęściej na bazie odniesienia logo do branży lub nazwy marki. Często powoduje ją także konsekwentne utrzymywanie się w jednej stylistyce graficznej odnoszącej się do charakterystycznych cech marki, takich jak np. ekskluzywność czy wysoka jakość oferowanych towarów.
-
ponadczasowość – bardzo trudno przewidzieć, jakie trendy w logotypach będą panować w przeciągu najbliższych dziesięcioleci. Najlepsze loga okazały się jednak ponadczasowe, będąc charakterystycznym znakiem graficznym zarówno w XIX wieku, jak i dziś. Zdaje się, że kluczem do stworzenia logotypu nie tracącego na aktualności jest projekt prosty, bazujący na tradycyjnych rozwiązaniach graficznych, łączący je jednak z charakterystycznym i indywidualnym wyglądem. Jest to zadanie bardzo trudne, godne najlepszych grafików i projektantów.
Najpopularniejsze błędy
-
tworzenie logo w oparciu o inicjały nazwy firmy – rozwiązanie bardzo popularne szczególnie w Polsce. Trudno jest zbudować markę powszechnie rozpoznawalną bazując jedynie na pojedynczych literach reprezentujących nasz logotyp.
-
tworzenie logo w oparciu o akronimy – wiele firm rozpoczynających swoją przygodę na rynku tworzy logotypy bazujące na akronimach – jest to błąd. Marki takie jak IBM czy KFC płynnie przeszły do stosowania skrótowych wersji swoich nazw po wielu latach mozolnego budowania wizerunku. Błyskawiczne przechodzenie do tego etapu jest błędem.
-
wykorzystywanie cudzych pomysłów – wbrew pozorom, podczas projektowania logotypów często możemy spotkać się z plagiatem. Jeżeli zatem Wasze logo ma być lustrzanym odbiciem znaku graficznego popularnej marki czy wykorzystywać bardzo podobną stylistykę – lepiej zrezygnować z tego pomysłu. Narazi Was to nie tylko na posądzenie o plagiat, ale także zbuduje nieufność wśród potencjalnych klientów firmy.
Podstawowe zasady projektowania logotypów:
-
Z reguły nie używaj więcej niż 3 kolorów
-
Dopasuj krój pisma (ostre lub miękkie) do Twojej branży
-
Eliminuj WSZYSTKIE elementy, które nie są konieczne
-
Projektując logo weź pod uwagę, że będzie ono występować w odmiennych rozmiarach czy czarno-białej kolorystyce
-
Zaprojektuj logotyp tak prosty, aby móc opisać go nawet przez telefon
-
Nie posiłkuj się opinią osób bliskich i staraj się polegać na własnej intuicji oraz wypowiedziach specjalistów
-
Nie używaj gotowych grafik, ponieważ nie pozwoli Ci to stworzyć unikalnego znaku graficznego
Oczywiście pamiętajmy, że istnieją wyjątki od opisywanych powyżej reguł. Są to jedynie podstawowe drogowskazy, które okazują się być przydatne podczas projektowania logo. Jeżeli zatem potrzebujesz profesjonalnego znaku graficznego dla Twojej firmy, zapoznaj się z naszą ofertą. Od wielu lat zajmujemy się tworzeniem profesjonalnych logotypów, które zyskały uznanie wielu polskich firm.
Bardzo pomocny artykuł! Serdecznie pozdrawiam!