Czym jest content marketing?

31 sierpień 2016
[ 3323 ] Wyświetleń artykułu
Autor: Maurycy

Content marketing potocznie znany jest również pod nazwą marketingu treści. Najogólniej rzecz ujmując, polega on na publikowaniu informacji wartościowych dla konkretnego, najczęściej dokładnie sprecyzowanego odbiorcy. Warto jednak zauważyć, że nie jest to rodzaj marketingu bezpośrednio skoncentrowanego na sprzedaży czy reklamowaniu produktu. Content marketing ma przede wszystkim zaciekawić odbiorcę i uzyskać w jego oczach opinię wartościowego źródła informacji, które zaopatrzy go w przydatną wiedzę. Jest to stosunkowo nowy rodzaj marketingu, który zakłada zaangażowanie w rozwój relacji poprzez obie jej strony (np. firmę oraz potencjalnego klienta).

digital composite of business graphics with office background

Termin content marketing na stałe wpisał się w świat Internetu i odnosi się przede wszystkim właśnie do niego. W związku z tym marketing treści dotyczy głównie:

  • artykułów internetowych oraz wpisów na blogach;
  • webinariów;
  • internetowych treści video;
  • podcastów;
  • infografik;
  • raportów publikowanych przez specjalistów itp.;

Głównym zadaniem wymienionych powyżej środków przekazu jest dostarczenie użytkownikom wartościowych informacji, których oczekują. Aby je określić, bardzo istotna jest analiza konkretnej branży oraz problemów, z którymi borykają się osoby w nią zaangażowane. Dzięki temu, tworząc np. odpowiedni poradnik, artykuł czy treść video jesteśmy w stanie podsunąć odbiorcy najbardziej opłacalne wyjście z problematycznej sytuacji, znalezienie najlepszego produktu, zdecydowanie się na konkretną usługę itp. . Pamiętajmy jednak, aby nasze treści nie miały charakteru bezpośredniej reklamy. Proponowana przez nas alternatywa ma rzeczywiście pomóc użytkownikom, a w niektórych przypadkach zupełnie nie musi wiązać się z produktem naszej firmy czy oferowaną przez nas usługą. Istotne jest to, aby odbiorca pozytywnie zapamiętał wizerunek marki jako wartościowego, pomocnego i przydatnego źródła informacji.

Co ciekawe, przez niektórych ekspertów pojęcie content marketingu pojmowane jest szerzej. Odnosi się wtedy nie tylko do treści publikowanych w Internecie, ale również do nośników fizycznych. W związku z tym zasady obowiązujące w marketingu treści coraz częściej dotyczą prasy branżowej, ulotek, katalogów czy specjalistycznych książek.

2

Zaangażowanie

To nie bezpośrednia sprzedaż, a właśnie zaangażowanie społeczności jest najważniejszym czynnikiem w oczach osób zajmujących się content marketingiem. Kluczem do osiągnięcia celu jest zrozumienie potrzeb potencjalnego klienta oraz ich zaspokajanie. Właśnie dlatego z perspektywy marketingu treści istotne jest kontaktowanie się z użytkownikami za pośrednictwem portali społecznościowych oraz obserwowanie ich zachowania w innych serwisach.

Aby kompleksowo zrozumieć content marketing warto zdać sobie sprawę z faktu, że jest to bezustanny proces, a nie jednorazowa akcja. Możemy wyszczególnić jego cztery podstawowe etapy:

  1. Strategia
  2. Realizacja działań
  3. Dystrybucja treści
  4. Podtrzymywanie i ulepszanie strategii

To właśnie ostatni element omawianego procesu sprawia, że jest to działanie nieograniczone czasowo. Aby było ono efektywne, należy bowiem bezustannie analizować zaangażowaną społeczność i odpowiednio moderować nasze postępowanie. Jest to jedyna droga, która pozwoli nam na prowadzenie efektywnej kampanii w szerszej perspektywie czasu.

3

Marketing wirusowy

Content marketing bardzo często powiązany jest z pojęciem tzw. marketingu wirusowego. Jest to specyficzny rodzaj działania firm, który polega na budowaniu świadomości marki na bazie marketingu szeptanego. Polega na samodzielnym rozpowszechnianiu informacji na temat firmy przez samych użytkowników. Aby nakłonić ich do takiego działania, specjaliści udzielają się na różnego rodzaju forach tematycznych, blogach czy portalach społecznościowych. W intrygujący odbiorców sposób przedstawiają tam zarówno prawdziwe, jak i fałszywe opinie oraz recenzje na temat usług i produktów. Dzięki temu marka jest szeroko rozpoznawana przy minimalnym nakładzie kosztów, będąc również żywym tworem w rękach użytkowników, podatnym na ich wpływy. W związku z tym marketing wirusowy powinien być odpowiednio zaplanowany – jego efekt może być bowiem bronią obusieczną, odpowiadając za znaczące wzrosty sprzedaży lub diametralny jej spadek.

Aby zobaczyć oryginalne zdjęcia, kliknij tutaj: 1, 2, 3.

by Maurycy

One thought on “Czym jest content marketing?

  1. Olgierd napisał(a):

    Dobry content jest warty każde pieniądze, ja przynajmniej tak uważam. Widziałem, jak moi koledzy z branży, którzy nie zastosowali u siebie marketingu treści dostawali bany od Google, albo ich strona po prostu spadała w wynikach. Czytałem o tym jak ważny jest właśnie content na http://adnext.pl/baza-wiedzy/content-marketing/ i przekonałem kolegów do tego, by spróbowali uratować swoje strony przez totalnym upadkiem, który wpłynie też na ich dochód, a raczej jego brak.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Current day month ye@r *