W poprzednim wpisie zostały zawarte trzy pierwsze kroki niezbędne do stworzenia planu social media. Dzięki kolejnym etapom opisanym poniżej, będziesz mieć możliwość ukończenia procesu planowania
i rozpoczęcia działań.
4. Poszukaj inspiracji u liderów rynku, konkurentów i klientów
Jednym z najważniejszych powodów, dla których warto jest być aktywnym w mediach społecznościowych jest fakt, że konsumenci już tam są. To zazwyczaj oznacza, że znajdują się tam też Twoi konkurenci.
Może nie brzmi to pocieszająco, ale w rzeczywistości oznacza, że w Internecie znajduje się dostępne dla Ciebie bogactwo wiedzy, z którego możesz czerpać i swoje spostrzeżenia zastosować w planie.
Poszukaj u konkurentów inspiracji, jeśli chodzi o rodzaj zamieszczanych treści i informacje, gdzie możliwe jest uzyskanie największego społecznego zaangażowania. Pomyśl, czym wyróżniasz się na ich tle i jak możesz zastosować tą przewagę.
Kolejną ważną funkcją jest wykorzystanie social media do słuchania klientów, ich sugestii i potrzeb. Oprócz bycia wyłącznie odbiorcami treści, konsumenci mogą również być Twoją inspiracją. Zwróć uwagę nie tylko na zamieszczane przez nich treści, ale także na sposób, w jaki się wyrażają. Zobacz jak grupa docelowa pisze tweety i staraj się naśladować ten styl. Dowiedz się jakie przyzwyczajenia mają Twoi odbiorcy, czym się interesują, o jakich godzinach są najbardziej aktywni. Uwzględnij swoje obserwacje w planie marketingowym.
Nie mniej istotnym źródłem inspiracji są liderzy branży. Ich działania w social media często wiążą się
z ogromnymi budżetami wyznaczonymi na współpracę z firmami doradczymi i tworzenie złożonych strategii. Śledź firmy odnoszące sukcesy w mediach społecznościowych i naucz się od nich wszystkiego co możliwe.
5. Stwórz plan publikowanych treści i kalendarz redakcyjny
Publikowanie ciekawych materiałów jest niezbędne do sukcesu w social media. Stwórz plan pokazujący strategię tworzenia treści, zawartość postów, źródła informacji, jak również kalendarz redakcyjny.
Planując treści odpowiedz na pytania:
-
jakie rodzaje treści zamierzasz publikować i promować przez media społecznościowe
-
jak często będziesz publikować posty
-
do jakiej grupy docelowej kierujesz dany rodzaj treści
-
kto będzie redagował posty
-
jak będziesz promować treści.
Kalendarz redakcyjny zawiera daty i godziny, o których zamierzasz pisać blogi, posty na Facebooku i Twitterze i wszystkie inne aktywności, które planujesz używać podczas kampanii w mediach społecznościowych. Stwórz kalendarz, a następnie zaplanuj tematy postów z góry, zamiast aktualizować je w ciągu dnia. Pracuj nad językiem i formatem postów. Spontaniczność wykorzystuj raczej w obsłudze klienta, zamiast podczas tworzenia treści.
Upewnij się, że kalendarz odzwierciedla misję przypisaną do każdego z profili społecznościowych. Zastanów się jaką część publikowanych treści powinny stanowić dane typy postów.
Na przykład:
- 50% zawartości będzie promowała posty na blogu,
- 25% zawartości będzie pochodziła z innego źródła,
- 15% zawartości będzie poruszała tematy związane z technologiami,
- 10% zawartości będą autorskie grafiki.
Jeśli nie wiesz, w jaki sposób podzielić treści, skorzystaj z zasady trójpodziału:
- ⅓ treści promujących Twój biznes, przyciągające czytelników i generujące zysk,
- ⅓ treści ogólnych, pomysły i inspiracje związane z branżą, historie liderów lub podobne,
- ⅓ treści opartych na interakcjach osobistych i budowaniu marki osobistej.
6. Testuj, oceniaj i udoskonalaj swój social media plan
Stworzenie idealnego rozwiązania bez testowania jest niemożliwe. W trakcie realizowania strategii z pewnością zauważysz konieczność wprowadzenia pewnych korekt. Podstawowe mierniki skuteczności podjętych działań znajdziesz w panelach administracyjnych poszczególnych portali. Śledź swoje linki za pomocą URL i kodów UTM. Wizyty na stronach napędzane przez social media możesz monitorować dzięki Google Analytics. Rejestruj i analizuj swoje sukcesy i porażki, a następnie zaktualizuj plan działań.
Badania w trybie online i offline, również są dobrym sposobem, który umożliwia zmierzenie sukcesu. Zapytaj swoich followersów, adresatów z listy e-mail i odwiedzających stronę internetową, jak radzisz sobie w social media. To bezpośrednie podejście jest często bardzo skuteczne. Następnie dowiedz się od swoich klientów w trybie offline, czy media społecznościowe miały rolę w ich decyzji o zakupie. Te spostrzeżenia mogą okazać się bezcenne przy identyfikowaniu problemów.
Najważniejszą rzeczą odnośnie planu, o której musisz pamiętać, jest to, że powinien on stale się zmieniać i regularnie być aktualizowany. Ponieważ pojawiają się nowe sieci, możesz dodać je do swojego planu. Chcąc osiągnąć cele, może być konieczne, aby dostosować je lub znaleźć nowe dla każdej z sieci. W trakcie realizacji mogą pojawić się wcześniej niedostrzeżone wyzwania, którymi trzeba będzie się zająć. Wraz z rozwojem firmy być może konieczne będzie dodanie nowych funkcji lub rozwijanie swojej obecności w mediach społecznościowych.
Celem planu social media jest zmiana, bądź więc być elastyczny i otwarty. Zaktualizuj swoją strategię, aby uwzględnić w niej najnowszą wiedzę. Za każdym razem upewnij się, że zespół jest świadomy tego, co zostało zaktualizowane.