„Nie mam się w co ubrać!” – te słowa przynajmniej raz w swoim życiu, wypowiedziała każda kobieta, nie jeden mężczyzna o tym pomyślał. Jak to jest, że posiadamy w swoich garderobach, dwa takie same produkty ale o innych kolorach? Bluzkę w kolorze fioletowym, lubimy bardziej a taką samą, białą mniej? Kupujemy oczami. Barwa ma znaczenie!
Dlatego kolory w reklamie i marketingu mają niebagatelne znaczenie. Mają wpływ na nasze samopoczucie i humor, wpływają nawet na podejmowane przez nas decyzje. Doskonale wiedzą o tym eksperci od marketingu i reklamy, dopasowując do promowanego towaru/usługi nie tylko chwytliwe hasła czy nietuzinkową prezentację, lecz przede wszystkim uwzględniając takie kolory w marketingu, które najtrafniej oddadzą charakter sprzedawanego produktu.
Czy istnieje idealny przepis na połączenie kolorów w swojej kampanii? Nie!
Dzięki badaniom współczesnych psychologów oraz analityków możemy posiłkować się takimi faktami jak:
1. Kolory ciepłe szybciej przykuwają uwagę niż kolory zimne ma to znaczenie nie tylko przy ocenie estetycznej, lecz także przy poruszaniu się po stronach. W sieci znaleźć można mnóstwo przypadków, gdzie zmiana koloru przycisku Call To Action zwiększyła bądź zmniejszyła konwersję.
Zmiana koloru na żółty, niepasujący do kolorystyki vegasslotsonline.com poprawiła konwersję o blisko 30%!
2. Nie można stwierdzić, że istnieją dobre lub złe kolory, wszystkie mogą nam służyć, wzmacniając przekaz jeśli przy ich stosowaniu będziemy kierować się zasadą – harmonii.
3. Odpowiednie barwy poza wpływem emocjonalnym wywołują również określone reakcje fizyczne. Dobrym przykładem jest oświetlenie w kolorze czerwonym, w wyniku którego reakcje człowieka są o ponad 12% szybsze niż w przypadku światła innego koloru.
4. Każdy kolor ma swoje przypisane emocje i co ciekawe, różnią się one w zależności od szerokości geograficznej. Przykładowo, kolor biały w zachodniej kulturze kojarzy się z czystością i niewinnością, jednak w Azji – z pechem.
5. Statystyczny konsument potrzebuje tylko 90 sekund na podjęcie decyzji o kupnie towaru. Dlaczego „tylko” a nie „aż”?
Masz tylko minutę i trzydzieści sekund aby przedstawić produkt opisać jego zalety i wygląd ale nie możesz mówić pełnymi zdaniami, tylko hasłami. Dasz radę?
Podział spektrum jest silnie powiązany z rodzajem emocji: kolory ciepłe (żółty, pomarańczowy, czerwony) oraz zimne (niebieski, zielony, fioletowy) W prosty sposób wizualizował to Bautet w 1708r.
Color wheel (koło kolorów) to narzędzie do łączenia kolorów. Jest ono tak skonstruowane, że zestawienie ze sobą obojętnie jakich kolorów zawsze (teoretycznie) daje dobry efekt. Pierwowzorem takiego koła był projekt Izaaka Newtona z 1666 roku.
Lista kolorów (https://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_kolor%C3%B3w) jest bardzo długa, jak wybrać odpowiednią barwę dla naszego biznesu?
Poniższa lista Wam pomoże!
Granatowy:
Król biznesowej garderoby. Jeden z najważniejszych, profesjonalnych kolorów (wzbudza szacunek, respekt i zaufanie). Kojarzy się z zarządzaniem, dyplomacją, finansami, prawem. Ciemny odcień jest idealny na stroje uroczyste, jaśniejszy jest najbezpieczniejszym kolorem dla biznesowych garniturów i kostiumów. W biznesie granat jest zdecydowanie najlepszym kolorem.
Kolor niebieski. To kolor nieba i morza. Jest barwnym synonimem stabilizacji. Symbolizuje prawdę, lojalność, mądrość, wiarę oraz prawdę. Kolorem niebieskim najlepiej promować produkty lub usługi związane z wodą i czystością (filtry wodne, środki czystości, ryby) lub niebem i powietrzem (linie lotnicze, warunki atmosferyczne). Nie należy stosować koloru niebieskiego do celów marketingowych związanych z żywnością, ponieważ kolor niebieski tłumi apetyt. Wpływ kolorów niebieskich na ludzi.
NIEBIESKI – ABY ZDOBYĆ ZAUFANIE ODBIORCÓW
Jasnoniebieski – jest połączony ze zrozumieniem, zdrowiem oraz miękkością.
Ciemnoniebieski – reprezentuje wiedzę, moc i spójność.
Wykres Goethe 1810r.
„Kolory to ulotne działanie i kontr-działanie samego oka”
Czerwony:
Czerwony jest kolorem bardzo intensywnym emocjonalnie. Przenosi teksty oraz obrazy na plan pierwszy. Powinien być używany jako akcent stymulowania ludzi do podjęcia szybkiej decyzji. To kolor krwi, dlatego równie dobrze podkreśla emocje wojny, siły, zagrożenia, determinacji jak i pasji czy też pragnienia miłości.
CZERWONY – PRZYPRAWIA O SZYBSZE BICIE SERCA
Kolor czerwony jest idealną barwą dla nagłówków typu: okazja, tylko teraz. W reklamie, czerwień często przywołuje erotyczne odczucia (czerwone usta, czerwone paznokcie, czerwona dzielnica, kobieta w czerwieni). Równie dobrze podkreśla też zagrożenie (wysokie napięcie, światła drogowe i znaki stop). Ten kolor jest też mocno połączony z energią, dlatego też jest eksponowany przy promocji napojów energetyzujących, gier czy sportowych samochodów.
Najczęściej stosowany kolor przycisku CTA to czerwony, który najmocniej wpływa na klikalność okienka.
Słabsze zastosowanie mają pomarańczowy, zielony i żółty. Jednak one też znacząco zwiększają konwersję.
Żółty:
Kolor żółty związany jest z radością, energią, słońcem i optymizmem. Często używany do przyciągania uwagi, szczególnie w sklepowych witrynach. Kolor żółty kojarzy się z miłym spędzaniem czasu, dlatego wykorzystywany jest w promocji np. ofert wakacyjnych.
ŻÓŁTY – WIDOCZNY Z DALEKA
Czarny:
Kolor czarny, mimo jego neutralności, kojarzymy zwykle z klasyką i stałością pewnych kanonów. Chętnie korzystają z niego także marki, by podkreślić wyjątkowość i elegancję swoich produktów.
CZARNY – PODKREŚL SWÓJ AUTORYTET
Biel:
Biel uwypukla się w kombinacji z wyrazistym tłem. W połączeniu z czernią, daje efekt czystej formy i elegancji. Najjaśniejsza z barw, pozostaje neutralna, wywołuje spokój. Białe logo Apple to jasny przekaz prostoty zwieńczonej trwałym detalem.
BIAŁY- PERFEKCYJNY MINIMALIZM
Zielony:
Zieleń kojarzy się z naturą, ekologią, świeżością, zdrowiem, bezpieczeństwem oraz spokojem. W zależności od odcienia może akcentować inne cechy, np. jasna zieleń wskazuje bardziej na świeżość, z kolei ciemna – na ambicje. Kolor zielony wykorzystywany jest często przy promocji naturalnych produktów, w komunikacji firm, które chcą wzbudzić zaufanie, ale także przy kampaniach na rzecz ochrony środowiska.
ZIELONY – STAWIA NA NATURĘ
Pomarańczowy:
Kolor pomarańczowy powstaje z połączenia czerwieni oraz koloru żółtego, a więc łączy w sobie cechy energii i radości. Utożsamiany jest z determinacją i fascynacją wśród ludzi młodych. Podkreśla on charakter rozrywkowy i kojarzy się z świetną zabawą. Stanowi on dobrą alternatywę dla koloru czerwonego, tworząc czytelny komunikat ostrzegawczy
POMARAŃCZOWY – ENERGICZNA MIESZANKA
Kolor roku 2018 według Pantone
W reklamie i marketingu nie ma koloru idealnego. Bierz pod uwagę różnice kulturowe, osobiste preferencje i specyficzne cechy swojej grupy docelowej.
Jeśli nie potrafisz zdecydować się na dany kolor, zawsze możesz wybrać wszystkie tak samo jak GOOGLE!
Źródła:
https://www.pantone.com/
https://pl.wikipedia.org/wiki/Barwa
https://www.google.pl/
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-wplyw-kolorow-na-marketing-i-reklame
https://www.projektowaniegraficzne.pl/znaczenie-kolorow-w-reklamie-teoria-barw-psychologi-kolorow/
https://semahead.pl/blog/ktory-kolor-klika-sie-najlepiej-o-marketingu-barw.html
https://edugrafia.pl/jak-dobrac-kolory-na-strone-psychologia-kolorow/
Czerwony chyba zbyt odważny na CTA, natomiast pomarańczowy jest chyba w sam raz.
Dobrze zaprojektowana strona to podstawa w drodze do sukcesu. W ten projekt składa się cała struktura oraz również kolorystyka, która jest szczególnie ważna. Powinna rzucać się w oczy, jednakże musi być również stonowana. Może być to ciężkie, jednak jest to możliwe do uzyskania 😉
Bardzo ciekawy artukuł 🙂
Myślę, że sporo zależy od specyfiki branży.
Ta, w której ja się obracam, jest poważna, wymaga więc stonowanych kolorów.
Branża dla dzieci na pewno pokusi się na łączenie wszystkich kolorów tęczy.
Coś, co absolutnie mnie odrzuca to jaskrawe kolory lub ruchome tło (nawet, jeśli jest czarno-białe), bo ciężko cokolwiek przeczytać.