E-mail marketing to jedno z najlepszych narzędzi służących do szybkiego przekazywania komunikatów dużej ilości odbiorców. By przyniósł oczekiwane rezultaty i nie został przeoczony przez adresata, warto zadbać o profesjonalne przygotowanie treści i wyglądu mailingu.
Na co należy zwrócić uwagę tworząc mailing?
-
Grupa docelowa
Dzięki wiedzy o odbiorcy mamy większe szanse na skuteczną kampanię. Mimo, że zewnętrzne bazy danych dają nam większy zasięg, zwykle łączą się z niższą efektywnością. Dlatego lepszym rozwiązaniem, mającym na celu zwiększenie liczby adresatów, będzie na przykład zamieszczenie na firmowej stronie internetowej formularza zapisu do newslettera. Zgromadzone w ten sposób adresy dają pewność, że odbiorca maila jest rzeczywiście zainteresowany jego treścią, co przekłada się na wysoką konwersję. Kupione bazy adresowe zwiększają zagrożenie oznaczania wiadomości jako spam, co w przyszłości może mieć negatywne skutki dla nadawcy i powodować problemy z przejściem przez filtry antyspamowe.
-
Nadawca
Wielu użytkowników poczty internetowej słyszało ostrzeżenia przed otwieraniem podejrzanie wyglądających wiadomości. Między innymi z tego powodu wyświetlająca się nazwa nadawcy powinna wyglądać na godną zaufania. Zamiast samej nazwy firmy, warto wpisać imię i nazwisko konkretnego pracownika. Taki zabieg zwiększa wiarygodność i sprawia, że odbiorcy chętniej i z zaciekawieniem otwierają wiadomości.
-
Temat wiadomości
Temat maila powinien być zwięzły (5-6 wyrazów) i intrygujący. Zamiast stosować standardowe zwroty, które użytkownik widuje kilka razy dziennie (np. Promocja sezonowa), warto pomyśleć nad oryginalniejszym tematem. Tym samym zwiększa się szansa na zainteresowanie czytelnika i zachęcenie do zapoznania się z treścią wiadomości. W przeciwnym razie prawdopodobnie ją usunie.
-
Preheader
Preheader wiadomości to pierwsze zdanie znajdujące się w mailu. Jest to element odgrywający największą rolę wśród osób odbierających maile na telefonach komórkowych. Pojawia się zaraz za nazwą nadawcy i tematem, dlatego powinien być jego przedłużeniem lub rozwinięciem. Dobry preheader sprawia, że dużo więcej osób otwiera maile. Gdy w skrzynce pocztowej pod tematem wiadomości pojawia się zdanie “Jeśli masz problem z wyświetlaniem…” oznacza to, że preheader nie został przygotowany.
-
Nagłówek
Otwarcie wiadomości przez klienta to dopiero połowa sukcesu. Ważne, żeby odbiorca zapoznał się z całą treścią maila. Właśnie w tym momencie kluczowy będzie nagłówek, od którego aż połowa odbiorców uzależnia dalsze działania. Wskazanie w nagłówku kluczowych korzyści, jakie osiągnie klient dzięki przeczytaniu wiadomości, może skłonić do jej przeczytania.
-
Treść
Niewielu odbiorców czyta całość maila, szczególnie gdy jest on bardzo rozległy. Na pewno nie sprawdzi się też opis skopiowany ze strony internetowej. Treść maila musi być bardziej zwięzła i rzeczowa. Najważniejsze hasła powinny zostać wyróżnione, bo często tylko na nich zatrzyma się wzrok czytelnika, który chce szybko przejrzeć wiadomość i podjąć decyzję, czy jest nią zainteresowany czy nie. Należy zwrócić uwagę na powitanie, które powinno być dopasowane do grupy docelowej. Może w tym pomóc analiza maili otrzymywanych od Klientów Jeśli rozpoczynają wiadomości słowami „Szanowny Panie,” nie na miejscu będzie wpisanie „Cześć!” w treści mailingu.
-
Grafiki
Wiadomość zawierająca sam tekst nie wygląda ciekawie i może zostać szybko usunięta. Z tego powodu warto ją uzupełnić o grafikę urozmaicającą treść i ściśle powiązaną z tematem wiadomości. Szablon html powinien zostać dostosowany w taki sposób, by jego szerokość wynosiła maksymalnie 600 pixeli, a główny przekaz znajdował się w pierwszych 100 pixelach.
Część odbiorców będzie oglądała wiadomość w formie podglądu, przez co obrazki nie będą się wyświetlać. W celu wykorzystania przestrzeni pod obrazkami zastosuj atrybuty ALT (zamiast obrazka wyświetli się opis) i TITLE (wyświetli się tytuł obrazka).
-
Przycisk call to action
Tworząc mailing, należy mieć jasno sprecyzowany cel. Przycisk call to action to wezwanie klienta do podjęcia określonej interakcji, pomagającej w osiągnięciu właśnie tego celu. Jasno określona interakcja (np. “Skorzystaj ze zniżki”, “Odkryj nowości”) skraca czas, jaki odbiorca musi poświęcić na przeanalizowanie maila i zwiększa szanse na kliknięcie.
-
Landing page
Warto pamiętać, że zadaniem wiadomości jest zdobycie zainteresowania czytelnika, natomiast cały komunikat powinien być dostępny w serwisie internetowym, gdzie klient trafi po wciśnięciu przycisku call to action. Dlatego bardzo ważne jest zadbanie o przekierowanie do odpowiedniej strony docelowej- landing page. Jeśli po wciśnięciu przycisku “Kup teraz!”, następuje przekierowanie na stronę główną, znacznie maleje prawdopodobieństwo, że klient skorzysta z oferty. -
Odporność na filtry antyspamowe
Zanim mailing zostanie rozesłany, należy przeprowadzić kontrolę antyspamową. Filtr decydujący o zakwalifikowaniu do spamu, analizuje treść listu, rozmiar wiadomości, reputację serwera pocztowego i obecność adresu IP na listach spamerskich. Zawarcie w wiadomości prośby o dodanie nadawcy do listy kontaktowej, znacznie zwiększy szanse na skuteczne dostarczenie informacji do osób zainteresowanych.