Chcesz wiedzieć w jaki sposób organizowane są informacje na większości stron WWW? Według jakiego klucza projektuje się treści w witrynach internetowych? Jeśli tak, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie! Poniżej prezentujemy opis dwóch dziedzin, które odpowiadają za prezentację i zawartość tekstu pojawiającego się w sieci.
Architektura informacji
Architektura informacji to dziedzina, która zajmuje się tworzeniem zasad projektowania i tworzenia konstrukcji w środowisku wirtualnym. To dyscyplina odpowiedzialna za prezentację informacji, które znajdujemy na stronach www. Jej głównym celem jest ułatwienie użytkownikowi sieci odnajdywanie interesujących go materiałów w witrynach www.
Warto wiedzieć, że struktura architektury informacji podzielona jest na kilka systemów. Każdy z nich odpowiada za inną część informacji umieszczanych w sieci. Poniżej przedstawiamy najważniejsze z nich:
Schemat organizacji – to struktura dzięki której grupowane są treści (np. według porządku alfabetycznego i chronologicznego). System organizacji pozwala pogrupować treści umieszczane w Internecie.
Schemat nazewnictwa – to schemat dzięki któremu ustalane są nazwy dla poszczególnych grup treści. Wszystkie strony www posiadają etykiety, dzięki którym łatwo jest odnaleźć interesujące nas teksty czy produkty. Nazywanie kategorii i podkategorii znacząco ułatwia dostęp do interesujących nas treści.
Schemat nawigacji – jest schematem dzięki, któremu użytkownicy sieci mogą poruszać się po serwisie i przeglądać jego zawartości.
Schemat wyszukiwania – pozwala na formułowanie zapytań, które odsyłają do konkretnych informacji, których poszukuje użytkownik sieci.
Początkowo architektura informacji powstała na potrzeby kodowania i porządkowania treści, a jej prezentacja wirtualna znacząco różniła się od swojej dzisiejszej formy (interfejs był mało rozbudowany) Doskonaleniem użyteczności architektury informacji zajmuje user- centrederd design.
User- centered design
Osoby interesujące się user – centered design to osoby zajmujące się badaniem potrzeb użytkownika sieci. Projektowanie zorientowane na odbiorcę skupia się na zadawaniu pytań dotyczących użytkownika: jego emocji, motywacji i zadań. Zebrane informacje pozwalają projektantom na opracowanie działań, których realizacja jak najdokładniej będzie odpowiadała potrzebom użytkowników. Połączenie wiedzy z zakresu architektury informacji i user- centered design pozwala na intuicyjne i czytelne projektowanie materiałów umieszczanych w sieci. Za przykład może posłużyć np. znany nam wszystkim „koszyk” umieszczany w prawym górnym rogu we większości sklepów internetowych jako oznaczenie miejsca, w którym będą znajdowały się produkty, które chcemy kupić. „Koszyk” jest jednym ze sposobów połączenia schematu organizacji i projektowania zorientowanego na użytkownika. Ikonka załączona do koszyka jest zrozumiała dla każdego dlatego użytkownik sieci od razu wie do jakich informacji i działań ona odsyła. To właśnie ikony pomagają szybciej znaleźć i zrozumieć poszukiwaną informację – wspierają treść i usprawniają działanie stron WWW. Współczesny użytkownik zapoznaje się ze stroną poprzez „skanowanie” jej wzrokiem. Ikony są symbolami, które ułatwiają odbiorcy odbieranie informacji od razu, bez wczytywania się w tekst. Warto pamiętać, aby wybrane przez nas symbole graficzne adekwatnie odnosiły się do informacji, które oznaczają, a także by ich prezentacja była spójna z całą szatą graficzną.
Witryny WWW oparte na łatwym i intuicyjnym systemie zarządzania zwiększają swoją atrakcyjność w oczach wszystkich użytkowników sieci. Łatwość w odnajdywaniu informacji, ale też przejrzystość i czytelność strony powodują, że jej użytkownicy będą chcieli do niej wracać. Jeśli potrzebujesz pomocy w stworzeniu spersonalizowanej, w pełni dostosowanej do potrzeb Twojego klienta witryny WWW, odwiedź naszą stronę i wyślij do nas zapytanie poprzez formularz – skontaktujemy się z Tobą i postaramy się pomóc w każdej kwestii.
Aby zobaczyć oryginalne zdjęcia, kliknij tutaj:
Wielu web designerów wciąż nie rozumie, że im mniej, tym lepiej, a prostota obroni się sama. Użytkownik nie potrzebuje przerysowanych interfejsów, a tak, jak jest w artykule – skanuje stronę w ciągu kilku sekund, a nie analizuje każdy element. Keep it simple! 🙂
Odpowiednio zaprojektowana witryna będzie o wiele chętniej odwiedzana od każdej innej strony, która nie posiada w ogóle jakichkolwiek zasada dotyczących UX. Doświadczenia użytkownika są tak ważne w tym przypadku, gdyż jeśli potencjalny klient odniesie wrażenie, że serwis na którym właśnie się porusza nie jest intuicyjny już pewnie go nie odwiedzi w przyszłości.
Niby to wszystko proste na pierwszy rzut oka 🙂