Warto zauważyć, że obecny sposób kształtowania się rynku Social Media podyktowany jest nie tylko rozwojem technologicznym, ale przede wszystkim modą oraz krótkotrwałymi trendami, które dotykają każdej branży. Jednym z najbardziej wyraźnych przykładów tej tendencji była popularyzacja serwisu Facebook, który zrewolucjonizował rynek. Dziś, obok wyszukiwarki Google, jest to prawdopodobnie najważniejsza witryna w sieci dla milionów użytkowników z całego świata. Warto jednak zauważyć, że ówcześnie mieliśmy do czynienia z podobnymi rewolucjami, mającymi jednak znaczenie o charakterze bardziej lokalnym. Za przykład może posłużyć tu portal Nasza-Klasa, który swego czasu stał się czołowym (oraz pierwszym) serwisem społecznościowym dla tysięcy polaków. Ten krótki wstęp ma za zadanie uświadomić Wam, że rynek Social Media ulega bezustannym zmianom wynikającym nie tylko z rozwoju technologicznego, ale również z panującej aktualnie mody.
Kolejnymi przykładami portali, które potwierdzają opisaną powyżej regułę mogą być serwisy Instagram oraz Snapchat. Przez długi czas pierwszy z nich stanowił czołowy serwis pozwalający na zamieszczanie w sieci zdjęć wykorzystujących proste, lecz efektowne filtry graficzne. Portal nie wprowadzał jednak zbyt wielu nowych rozwiązań, przez co pozwolił rozwinąć skrzydła konkurencyjnej aplikacji, która wprowadziła czasowe ograniczenia dla widoczności wysyłanych przez użytkowników zdjęć. Snapchat w przeciągu bardzo krótkiego czasu stał się hitem, a Instagram chcąc odpowiedzieć na zainteresowanie nowym serwisem z czasem wprowadził opcję Instagram Stories.
Opisane przykłady podkreślają sposób, w jaki trendy internetowe oddziałują na zachowanie użytkowników. W związku z tym, będąc właścicielem firmy lub prowadząc profile w Social Media dla konkretnych marek, warto śledzić najnowsze tendencje na rynku. Właśnie dlatego wyszczególniliśmy 5 podstawowych punktów, w których opisaliśmy najświeższe trendy internetowe 2016 roku.
Nie tylko video – czas na live-video!
Popularyzacja video w sieci jest zauważalna od dłuższego czasu. Świadczy o tym rosnące zainteresowanie serwisem YouTube (gdzie publikowane są obecnie materiały wyjątkowo wysokiej jakości) czy krótkie filmy zamieszczane na łamach portalu Facebook. Warto jednak pamiętać, że obecnie swoje pierwsze kroki stawia odświeżona forma treści video – relacje live!
To właśnie one cieszą się ostatnio rosnącym zainteresowaniem. Twórcy internetowego video publikują swoje relacje na żywo w ramach serwisów społecznościowych – odpowiadają tam na pytania zainteresowanych oraz na bieżąco odnoszą się do wybranych, poruszanych przez nich kwestii. Tego typu rozwiązanie pozwala na zwiększenie dynamiki video, podnosząc tym samym autentyczność twórcy w oczach użytkowników, którzy mogą realnie uczestniczyć w tworzonej na ich oczach treści.
Snapchat, czyli aplikacja z przyszłością
Pomimo, że Snapchat początkowo uznawany był za chwilowy trend wśród nastolatków, to okazał się być aplikacją o strategicznym znaczeniu. Możliwość publikowania zdjęć i filmów z ograniczeniem czasowym spodobała się milionom użytkowników z całego świata, dzięki czemu jest kluczowa również w oczach firm żywo zainteresowanych marketingiem internetowym. Zdaniem ekspertów, już w 2017 roku Snapchat będzie uznawany za jedną z najważniejszych aplikacji dla rynku Social Media, która odegra na nim znaczącą rolę.
Content marketing – wykorzystuj treści wielokrotnie
Trend ten dotyczy nie tylko samych użytkowników, ale przede wszystkim firm, które prowadzą swoje serwisy w Social Media. Obecnie uznaje się, że najbardziej efektywnym sposobem zarządzania treścią w sieci jest posługiwanie się metodą content repurposing – polega ona na powielaniu tego samego przekazu, dostosowanego do charakteru każdego z serwisów. Przykładowo: pobieramy zdjęcie sfotografowanego i opublikowanego za pośrednictwem aplikacji Snapchat produktu. Bez posługiwania się filtrami wstawiamy je również na profil naszej firmy na Facebooku oraz wgrywamy na Instagram, korzystając ze specyficznych dla tego serwisu efektów graficznych. Dzięki temu zaoszczędzimy czas, a każdy z portali zostanie zaktualizowany z wykorzystaniem odpowiednich dla niego form i sposobów publikowania treści. Taka sama zasada może dotyczyć video, które akceptowane są przez wszystkie największe serwisy społecznościowe. Ponadto, coraz więcej twórców wykorzystuje już nagrania live, które po emisji skracane są do najważniejszych fragmentów i zamieszczane na łamach najpopularniejszych portali.
Nie oczekuj szybkiego zwrotu inwestycji
Kolejny trend dotyczący przede wszystkim działania firm w Social Media. Jak zauważają specjaliści, nie powinny one oczekiwać szybkiego zwrotu pieniędzy zainwestowanych w reklamę oraz analizować wydatki w perspektywie długoterminowej. Obecnie, wyszczególnia się 3 etapy inwestycji:
- Awareness phase – faza budowania zainteresowania
- Reach phase – faza budowania zasięgu
- ROI phase – pierwszy etap pozwalający na zwrot zainwestowanych pieniędzy
Specjaliści od lat zajmujący się rynkiem Social Media zauważają, że na każdym etapie firma powinna na bieżąco analizować wyniki oraz wyciągać z nich wnioski. W innym wypadku kampanie internetowe mogą okazać się nieskuteczne i nie odpowiadać zapotrzebowaniu użytkowników.
Chcesz uniknąć negatywnych recenzji? Odpowiadaj na pytania i podtrzymuj kontakt z klientem!
Popularyzacja narzędzi umożliwiających publikowanie recenzji na profilach poszczególnych firm sprawiła, że obecnie coraz więcej klientów decyduje się na wystawianie zarówno pozytywnych, jak i negatywnych opinii na ich. W związku z tym specjaliści zauważają, że warto zadbać o odpowiednią obsługę klienta również na portalach społecznościowych. Dotyczy to przede wszystkim szybkiego odpowiadania na zadawane przez nich pytania oraz reagowania na wystawianie recenzji usług i towarów. Dbając o odpowiednią relację z użytkownikami możemy bowiem zyskać zaufanie potencjalnych klientów, poszerzając tym samym zasięg działalności naszej firmy.
Jeżeli chodzi o modę, to wydaje mi się, że świetność snapchata szybko przeminie 🙂